CP's in Noord Limburg

Vrijdag 12.04.2013: Vlijmen – Eindhoven - Lottum. Gereden: 107 km
Het eerste stukje verslag tik ik in op de parkeerplaats van de High Tech Campus in Eindhoven, waar Wil een sollicitatiegesprek heeft. De recruter wilde het gesprek zo snel mogelijk en Wil ook, mits hij “casual” mocht komen i.v.m. ons weekendje camperen. Want “strak in het pak” in de camper: dat werkt niet. Maar sollicitatiegesprek heeft voor ons uiteraard wel prioriteit boven het camperen. Wel grappig: achteraf bleek, dat de collega van de recruter had gevraagd wat dan de verwachting was… zou meneer dan in Hawaï shirt en shorts arriveren? En wij kwamen voorrijden en de reactie was: “Goh, nette camper. En hee… hij heeft overhemd en colbert aan, hij ziet er netjes uit.”  Werd een lang gesprek, maar ik vermaakte me prima in de Crazy Horse. Mijn draagbare hotspot op de smartphone deed zijn werk, dus ik heb heerlijk mijn internet-dingetjes kunnen doen op de laptop. Ja ja ja, ik weet: laptop is “old school”, tegenwoordig heeft iedereen een tablet, maar ik ben gewoon verknocht aan mijn laptop.

Daarna op weg naar de Camperplaats in Lottum. Die tip kregen we van Frans en Gerda van Egmond, via hun website:http://www.camperco.webs.com

We kozen met tomtom de snelste route. Saaie rit, behalve dan dat je in een camper zo lekker hoog zit en onbeschaamd nieuwsgierig in alle auto’s kan loeren die je inhaalt. En dat is op zich ook leuk vermaak. Dat varieert van een jong persoon met 1 hand aan het stuur en met de andere hand drummend op de beat van zijn favo muziek( de wat oudere-jongeren onder ons herkennen dat vast ook nog, ik heb in mijn vorige auto toen de nieuwe CD van Meat Loaf uit kwam, de boxen opgeblazen in al mijn enthousiasme) tot een nerveus oud grijs vrouwtje in een Opeltje, die het stuur bijna fijnknijpt en als ze genoeg moed verzameld heeft, met angst en beven een vrachtwagen probeert in te halen.

Rond het middaguur aangekomen op Camperplaats “Indeverte”
GPS: N 51.45146 E 6.13072
Horsterdijk 97
Website: http://www.indeverte.nl

Wát een gave CP is dit! Ruime plaatsen, volop plek om je luifel uit te zetten. Ook heel geschikt voor grote campers (langer dan 7 meter). Dit was voorheen een mini-camping, totdat Jaap - de beheerder - besloot er een CP van te maken. De bloemenvelden zijn pas ingezaaid, als die tot bloei komen sta je hier ook nog eens midden tussen de bloemen!
Kosten (inclusief stroom en gratis wifi) : 10 euro plus 2 euro toeristenbelasting, en die 2 euro belasting is ongeacht hoeveel nachten je blijft.
Over wifi gesproken: deze CP heeft een live stream webcam. Dat hebben we uitgetest en op de site zie je inderdaad onze Crazy Horse staan en Wil was er even vóór gaan staan en zwaaide naar me. Moet toch niet veel gekker worden, he. Nog even en we communiceren alleen nog maar online met elkaar.

Natuurlijk ben ik een praatje gaan maken met Jaap, de beheerder van deze CP. (Met hem had ik eerder al een paar mails uitgewisseld). Hij vertelt enthousiast over zijn CP, en legt uit waarom de plekken zo ruim zijn: vanwege de brandveiligheid. Gisteren op een CP in Italië zijn een twintigtal campers in de as gelegd, brand sloeg over van de ene naar de andere camper. Ik heb daar nooit eerder over nagedacht, over de afstand tussen de campers onderling, meestal is het krapper, hoor.

Deze CP krijgt van ons een dikke 9. Douchen kost  1 euro en het totaalplaatje is prima en de prijs voor verblijf ook. En douchen is optioneel natuurlijk. Want je kan ook douchen in je camper of kliederen aan de wasbak.

Als je hier en daar een gesprekje aanknoopt, merk je dat iemands perceptie van wat “duur” en “goedkoop” is, best ver uiteen loopt. Mensen die voorheen een caravan hadden en gewend zijn aan campingprijzen: zij vinden CP’s in Nederland daarmee vergeleken al goedkoop. Mensen die CP’s in Duitsland of Frankrijk gewend zijn: zij vinden de prijzen voor een CP in NL best wel hoog. En mensen die gewend zijn aan landen waar je nog vrij overal mag gaan staan (bijv. Schotland), die vinden alles boven de 0 euro eigenlijk al te duur, want zij reizen helemaal self-supporting, hebben niets nodig en eisen niet méér dan een veilige overnachtingsplek.

Toen wij arriveerden, stonden er denk ik 6 campers. Maar 23.30 uur staan er hier 38 campers en ik geniet nog steeds zoals altijd van het geronk van de dieseltjes die aan komen rijden. Dat is zo gaaf op CP’s en dat mis ik altijd als wij eens op een camping staan.

Je kan hier ook je maaltijd bij je camper laten bezorgen, op de website van deze CP staat hoe dat moet. Maar wij hebben vandaag ons eigen potje gekookt. Eh… dat wil zeggen: Wil heeft ons potje gekookt. Een Giely in een camperkeuken is doorgaans niet zo’n praktisch plan.

We hebben slechts een lang weekend en moeten maandag weer naar huis. Maar omdat wij niet graag een paar dagen op één plek blijven, gaan we morgen naar Ysselsteyn. Daar is ook een Camperplaats. Geen idee of dat leuk is. Als het niet leuk is: er zitten wielen onder je hut, dus dan ga je gewoon even kijken waar het wél leuk is.

Het is al laat, ik ga hier in Lottum lekker maffen. Morgen weer verder met het verslagje.

Zaterdag 13.4: Lottum – Ysselsteyn - Grubbenvorst. Gereden: 46 km.
Na een lekker ontbijtje en een korte rit binnendoor, aangekomen bij de Pionier, Deurneseweg 160 in Ysselsteyn. Echter: dit is nog geen CP, zij zijn bezig met de overgang van mini-camping-bij- vakantieboerderij, naar Camperplaats. Er stonden ook alleen een paar caravans. Dus de info op www.campercontact.nl was wat voorbarig. Maar we hadden een leuk gesprekje met de beheerder en we spraken af terug te komen als ze een CP gerealiseerd hebben en gingen ons beraden over plan B.

Terechtgekomen op:
Camperplaats “Kompas” in Grubbenvorst.
Meerlosebaan 7
GPS coördinaten: N 51.42890 E 6.12861

Een mooie Camperplaats, er kunnen er 35 staan. Kosten: 10 euro incl. stroom (4 A). Wifi is gratis, onbeveiligd netwerk. Je moet een envelop uit het kastje halen, daar 10 euro in stoppen en kenteken en datum overnachting vermelden en die envelop in de brievenbus doen. Prima plek, maar het viel ons op dat het woonhuis te koop staat en de camper ook, dus we weten niet of deze plek in de toekomst blijft bestaan.

Ik ging een praatje maken met een stelletje camperaars dat buiten voor hun camper zat. En die koppies kwamen me zo bekend voor…. Wat bleek: dat is een stelletje uit Deurne: Theo en Kitty, (op camperforum nickname “Teoki”), wij kennen hen van het camperforum en we hebben elkaar al eens tijdens een campertreffen – “Schotland weekend” – ontmoet. It’s a small world after all….

Het “oeps” momentje dit keer: voor als het waait, om te voorkomen dat de deur dichtklapt, hebben wij altijd een “spin”, je kent ze wel, die je als snelbinder voor achterop je fiets gebruikt. Die haken we aan de ene kant aan de portierdeur en aan de andere kant aan de camperdeur. Werkt perfect, maar wat bleek: onze spin heeft dus van Lottum via Ysselsteyn naar Grubbenvorst, gewoon de hele rit aan mijn portierdeur gehangen… Ik heb niks gehoord en nog mazzel dat ie er niet afgewaaid is!

Het internet-gebeuren: Tja, waar Wil in Lottum achter onze CH stond te zwaaien en ik dat live op camera op de website van die CP kon zien: zo heb ik zojuist Theo en Kitty via PB op camperforum trusten gewenst. En zij staan hier een rij achter ons.
Het is nu 0.15 en Wil ligt me toch een partij te snúrken, hele bomen zaagt hij om. .... maar ik ga zo naast hem kruipen en doorgaans houdt ie vreemd genoeg wel op met snurken als ik naast hem lig.

Zondag 14.4: Grubbenvorst – Plasmolen. Gereden: 45 km.
Vandaag weer lekker de snelwegen vermeden en een mooie rit binnendoor gemaakt naar Plasmolen. We kwamen nog een tunneltje tegen en dat ging maar nét. In de hoogte geen probleem (tot 3.30) maar in de breedte raakten de spiegels nog net de zijwanden niet. Maar in Italië hebben we nog krappere tunneltjes meegemaakt, dus gewoon rustig rijden en weer verder.

Rond het middaguur aangekomen op Camperplaats “Eldorado” in Plasmolen.
Witteweg 18
GPS coördinaten: N. 51.73250 E 5.91625
Even opletten: als je dit bord ziet. Dat bord staat er eigenlijk te laat, dan ben je al het punt voorbij waar je je moet melden. Je moet je melden op Witteweg 9, staat op het bord. Dat is tegenover de camping. Dat zal denk ik het geval zijn in de maanden dat de camping dicht is, want wij hebben ter plekke gebeld hoe of wat, en moesten melden op Witteweg 18, dat is rechts bij de camping Eldorado. Daar registreer en betaal je ( 13,50 euro) en krijg je een munt voor de slagboom van de camperplaats. Er kunnen hier 12 campers staan, er staan er 6, allemaal heerlijk pal aan de Mookerplas. Er is een sanitairgebouw met toiletten en douches (douchen 1 euro). Je kan bij het registratiepunt ook muntjes kopen als je stroom nodig hebt.

Tjonge jonge, hier achter ons in de bomen zit me toch een rete-pissed vogeltje! Op basis van het geluid wat hij maakt – een soort schreeuw – kon ik zien waar hij zat. Is nog een klein opdondertje ook, maar een geluid wat eruit komt! Wel mazzel dat hij na een kwartier besloot op te zouten.

Vandaag kwam eindelijk het beloofde lente-weer, we zijn naar Plasmolen gelopen en daar zitten diverse restaurantjes met gezellige terrasjes, een IJssalon, een restaurant/bowling… genoeg te doen en te eten en te drinken hier, ruime keuze. Wij hebben op het terras van Restaurant “Het Kompas” samen gezellig een heerlijke dubbele Leffe-van-de-tap zitten drinken. Dat was weer puur genieten. En ’s avonds hebben we in het restaurant op de camping gegeten. De uitbater en zijn partner zijn hier pas per 1 april eigenaar, we hopen dat zij er een succes van kunnen gaan maken. De halve haan met frietjes was in elk geval heerlijk.

Teruggekomen op de CP stond hier teveel wind om nog buiten te zitten, dus we zijn lekker warm in de Crazy Horse gaan zitten en filmpje kijken (Independance day). Vorig seizoen hebben we helemaal geen gebruik gemaakt van ons Canal Digitaal abbo, we zijn 45 dagen onderweg geweest maar geen één dag t.v. gekeken in de camper. Maar op zich is het een goede deal, hoor: je betaalt van maart t/m september 11,95 per maand en dan kan je alle zenders ontvangen. En van Oktober tot maart betaal je niks en kan je Ned. 1,2 en 3 nog zien.

Wifi werkt hier niet. Er staat wel een mast op het toiletgebouw, maar op terrasje hoorde ik van iemand dat het mastje niet lekker babbelt met de Jachthaven. Er wordt aan gewerkt, echter: als het gaat werken, dan is het niet gratis.

Ik ga nog even inloggen met mijn draagbare hotspot om de spambots uit het gastenboek te verwijderen en dan lekker maffen

Maandag 15.4: Plasmolen – Vlijmen. Gereden: 65 km.
Eindelijk voor de Crazy Horse kunnen ontbijten in het zonnetje, heerlijk! Want met het weer hebben we dit weekend niet echt gemazzeld.

Ik moest lachen om mezelf, toen ik naar het toiletgebouw wandelde. Mijn outfitje is echt “Ma Flodder-style”. Van beneden naar boven: 10-jaar oude badslippertjes, foute badstof sokjes, vormeloos kobaltblauw pyjama-broekje, paars tuniekje tot ver over mijn knieën en daarop een mosgroen fleece vestje. De toiletrol onder mijn arm completeert het geheel. Ik zag dat mijn camperbuurvrouw me nakeek. Maar ja, ik dacht: “Jouw bloemengewaad trekt ook geen volle zalen, hoor…”

We hadden nog helemaal geen zin om naar huis te gaan. Maar het moest, Wil heeft vanmiddag een afspraak met een klant en moet morgen weer werken. Dus nog een laatste rit lekker binnendoor, dan zijn we nog fijn anderhalf uur onderweg, door allerlei kleine, mooie dorpjes.

We kunnen weer terugkijken op een heerlijk weekendje camperen en Wil mag weer 263 km op de teller bijschrijven.