Hemelvaartvakantie 2013

Bezocht: CP LATHUM –CP  ZWOLLE – CP SCHARREL (Niedersachsen) – CP BRAMSCHE (Niedersachsen) – CP GREVEN (Nordrhein Westfalen) –  CP KLEVE (Nordrhein westfalen)

1.Donderdag 9  mei.  Vlijmen – Lathum. Gereden:  89 km.

Terechtgekomen volgens planning op de camperplaats  in  Lathum:  Jachthaven ’t Eiland.

De Muggenwaard 16

GPS:  N 51.98888   E 6.04959

6 plaatsen aan de IJssel met mooi uitzicht op de jachthaven.  Je staat op grint, pal aan de haven.  De plaatsen zijn wat krap als alle 6 plaatsen bezet zijn, maar je  stoeltje past nog naast je camper.  Of – als je geen lange camper hebt - ervoor of erachter. Het is een beetje onduidelijk als je aan
komt rijden, hoe de plaatsen verdeeld zijn,  maar je moet kijken naar de gemarkeerde witte strepen op de weg, die geven aan van waar tot waar je plaats is.

( Ik heb daar van 3 camperaars gehoord dat ze de strepen op de weg pas zagen toen ze de camper al hadden staan.)  Je moet je melden bij de havenmeester (fam. Lubach).

Kosten: 9,00 euro inclusief stroom, als je een NKC of CCI pas hebt.  (aansluiting is met 230 V stekker en dus geen eurostekker).  Er is een open wifi netwerk, maar niet gratis: betalen online met visa of Ideal (3 euro per dag, 5 euro voor 2 dagen, 10 euro voor 7 dagen). Douchen is 50 eurocent.

Vanochtend vóór het inladen van de camper, snel even mijn MEO forum gechecked, reuze benieuwd naar de reviews over het Meat Loaf concert gister in Oberhausen – een aantal van mijn forumleden waren daar – en die waren gelukkig overwegend positief, dat geeft hoop voor Zwolle. Ik wil morgen al in Zwolle staan, zodat ik daar zaterdag opgepikt kan worden door één van mijn forumleden.

We kunnen dit keer camperen t/m 20 mei, maar vrijdag 17 mei worden we in Middelburg verwacht, daar hebben we met 5 andere camperaars afgesproken en dat was eerder ook super goed bevallen.   Dus het was een beetje creatief plannen dit keer.  Tussen Zwolle en Middelburg in, gaan we een paar daagjes Duitsland doen.

Het weer viel ons mee, voordat we vertrokken gaf weer.nl hier regen aan, maar het is de hele dag droog geweest en we hebben lekker in het zonnetje kunnen zitten. ’s Avonds koelde het hard af en moesten we naar binnen verkassen.

2.Vrijdag 10 mei. Lathum – Zwolle.  Gereden:  95 km.

Vandaag over de N-wegen naar de camperplaats bij de jachthaven in Zwolle.

Jachthaven de Hanze

Holtenbroekerdijk 42-44

Gps: N 52.53005 E 6.07419

Hier is plaats voor 10 campers, maximaal 7 meter lang, vóór het blauwe gebouw.  De plaatsen zijn ruim met uitzicht op de jachthaven. Er staat hier ook een lange camper, maar die is naast het blauwe gebouw gaan staan. De vriendelijke, behulpzame havenmeester zal dat wel goedgevonden hebben.

Overnachtingskosten zijn 8,20 euro, stroom kost 50 cent/kwh.

De havenmeester is zelf ook een camperaar en hij kan doordat hij de haven en de CP met zijn broer samen beheert, toch om het weekend weg met zijn camper.

Dit keer onderweg ook  weer veel campers tegengekomen en elkaar weer gegroet. Daar zijn de meningen overigens ook over verdeeld blijkbaar, of dat zwaaien - handje omhoog -  leuk is of  “afgekeken” van de bikers.  Geen idee, onze eerste rit met onze eerste camper, ergens in 2007 – wij wisten toen nog niet dat camperaars elkaar begroeten – vonden wij dat meteen leuk en  zijn we dat zelf ook blijven doen. Ik denk maar zo: als mensen dat niet leuk vinden, nou, dan zwaaien ze toch lekker niet terug?  Op N wegen hebben wij het zelden meegemaakt dat camperaars als tegenligger geen handje omhoog staken, hoor. Ik begrijp ook niet zo goed waarom dat afgekeken zou zijn van de bikers. Want we kennen 2 stelletjes die varen, en op het water groet men elkaar ook  als sinds mensenheugenis op dezelfde manier… Dus  Wil en ik blijven lekker zwaaien, hoor.

Alleen heb ik een beetje last van mijn schouder en ik stak een beetje stram mijn arm omhoog om een andere camperaar te groeten, waarop Wil zei: “Nou, Giel, eh… dat leek meer  op de Hitler-groet”.  Was nog een Duitse camper ook…

Het eetgebeuren: we zijn naar winkelcentrum “Holtenbroek” gewandeld en hebben bij cafetaria “Het patatje” lekker gegeten.

Het is weer laat, tijd om in ons camperbedje te kruipen.

3.Zaterdag 11 mei.    – Zwolle.

Dé dag van het afscheidsconcert van Meat  Loaf.

En het was een geweldige avond voor mij en een waardig afscheid,  veel beter dan  de laatste keer in Heineken Music Hall in Amsterdam. Want toen stond ik daar bijna dood te gaan, te midden van mensen die floten en boe riepen.

Ik heb  vanavond het afscheid met  een aantal forumleden meebeleefd  en  daar een heel  goed gevoel aan overgehouden.   Dit keer was het WELZEKER goed.

Wil had geen kaartje en is uit eigen vrije wil in de camper blijven zitten, hij was blij dat hij niet mee hoefde.

Vond ik ook prima hoor,  en zo leuk weer en dat typeert mijn man:  toen  ik hem  na het concert een whatsapp stuurde dat we probeerden  de parkeerplaats bij de IJsselhallen af te komen, dat het niet  zomaar regende  maar  dat het hoosde. Dat hij dan vervolgens meteen een whatsapp terugstuurt of hij  me bij de poort op moet halen met paraplu en dat hij mijn regenjas wel mee kon nemen .  Was totaal niet nodig – ik was toch al nat - maar ZO lief, he. Ik had gezien het tijdstip verwacht dat Wil al zou liggen te maffen en ik had de sleutel van de camper in mijn tasje zitten…. En toen ik onze camper binnen kwam, had hij de ringverwarming aangezet, omdat hij inschatte dat ik – notoire koukleum – het wel  koud zou hebben….

Terugblikje:  ’s Middags kwamen 2 forumvriendjes hier koffie drinken en ’s avond werd ik  door 2 andere forum-vriendjes  met de auto opgepikt om  naar het concert te gaan.  De havenmeester zorgde dat de “loop-poort”  open was, zodat ik ook weer terug kon. Hier staat trouwens nog een camper met concertgangers, die nemen een taxi naar de hal. Het is hun eerste Meat Loaf concert.

Dit was voor mij een topavond  met  als bonus,  dat veel forumleden na afloop van het concert de moeite namen om  even  “de Gup” op te zoeken en een handje te geven.

Het weer:  veel regen. Tja, afscheid van Meat Loaf:  de hemel huilde mee….

Ik jank niet snel, maar kreeg tijdens For Crying Out Loud toch wel een beetje een soortement van aanval van prikkende oogjes. “Afscheid nemen bestaat niet”, beweert Borsato. Nou, het bestaat wél en het valt voor mij samen met  10 jaar het Meat Loaf fanforum runnen.   En dat heb ik al die jaren met héél veel plezier gedaan.

Morgen naar Niedersachsen.

4.Zondag 12 mei. Zwolle – Scharrel (Niedersachsen).  Gereden:  180 km.

Rond 14.30 gearrivereerd op de Camperplaats in Scharrel.

Maiglockchensee

Am Sportplatz

Gps:  N 53.07050   E 7.69759

Die coördinaten heb ik niet kunnen checken, want ik wilde de bestemming in de Tomtom zetten, bleek dat heel Duitsland er niet in staat (thuis maar weer eens updaten) …. Dus dan maar weer  op de ouderwetse manier: kaartje op schoot en onderweg op de bordjes letten. Gaat me doorgaans goed af.

Wij vinden ook deze CP weer oke.  Plaatsen zijn ruim genoeg, we staan aan de rand van de stad vlakbij het meer. Hier is een basisprijs voor overnachting vastgesteld op 4 euro.  Wil je stroom: 2 euro extra. Douchen: 50 cent.  Je vuilwatertank legen: 1 euro.  Deze CP staat goed aangegeven, gewoon de welbekende camperbordjes volgen.  Op het info bord bij het sanitair gebouw staat geschreven hoe laat  één van de beheerder aanwezig is, zodat je kan betalen. Wij vinden 6 euro incl. stroom absoluut niet duur. .

We zijn vanavond gaan eten bij de Grill Ecke, klein restaurantje/snackbar met slechts 5 tafeltjes. Was verrassend goed en goedkoop en slechts een paar honderd meter lopen vanaf de CP.  Het dessert was “on the house”, dus een gratis “berliner Bol” als toetje.  Ik hou niet van zoet en dit toetje voelde voor mij alsof de gaten spontaan in mijn tanden sprongen, maar Wil vond het heerlijk en ik heb uit beleefdheid een halve bol naar binnen gewerkt, gewoon omdat ik het gratis toetje zo’n leuk gebaar vond.

Als wij over 15 jaar met pensioen mogen en een smalle beurs hebben: dan is deze CP een plek waar  ik zomaar een week zou willen blijven.  6 euro per nacht incl. stroom, he.

Maar we maken een lusje, dus morgen naar Bramsche.

Ik ben trouwens gezond jaloers op hoe vloeiend Wil Duits spreekt, hoor. Ik kan het nog lezen en verstaan, maar terug lullen lukt voor geen meter meer.

Het is nu 23.30 uur, geen wifi hier.  Ik ga maffen, morgen verder met verslagje.

5.Maandag 13 mei.  Scharrel -  Bramsche- Kalkriese (Niedersachsen). Gereden:  171 km.

Waar ik gister nog op zat te scheppen dat kaartlezen mij prima af gaat, moet ik tot mijn schaamte bekennen dat ik het vandaag wat kaartlezen betreft hopeloos verkloot heb.  Hoogmoed komt dus wel degelijk tot den val…

Als je over de snelweg gaat, is het overal simpel. Maar snelweg rijden vinden wij saai. De weg van Scharrel naar Bramsche binnendoor  is op de kaart ook  totaal niet moeilijk, maar: ik verziekte de route al bij Cloppenburg door een afslag te missen. (de 214)   Okee, kan gebeuren, dan maar een andere weg, richting Diepholz, de 69.  Daar kan je ook weer de  214 op.  Dus ik zeg op een gegeven moment tegen Wil: “Goh, is toch best nog een lang eind naar Diepholz.”  Waarop Wil zegt: “Eh… we zitten al zeker 20 km voorbij Diepholz”  Zaten we wel op de goede weg, maar kilometers te ver.

Bramsche vonden we uiteindelijk wel, maar deze CP ligt 9 km van het centrum af. Dus van de kant waar wij vandaan kwamen, ligt deze CP onder Bramsche,  dit heet ook Bramsche-Kalkriese.  Met navigatie moet dat makkelijk te vinden zijn, maar wij moeten op de kaart rijden en we hebben onderweg 2 x hulp gevraagd, 1 x bij een hotel en 1 x bij een benzinestation.

Maar uiteindelijk toch de Reisemobilsstellplatz Waldwinkel  gevonden.

Zum Dreschhaus 6

GPS:  N 52.39556   E 8.10417

2 giga grote weilanden en er kunnen er hier wel 80 staan. Er stonden   – tromgeroffel –  welgeteld 3 campertjes…  Maar in het weekend staat het hier volgens de beheerder helemaal vol.

Kosten inclusief stroom: 7 euro. Douchen kost 1 euro.

Ik heb Wil gevraagd om een foto van deze CP, maar 3 campertjes op die giga grote plek: daar kan je niet echt een foto maken die een goede impressie geeft.

Wat wifi betreft: deze CP heeft een onbeveiligd netwerk, maar je moet als je die verbinding kiest, je browser openen en  een account aanmaken bij www.meinhotspot.com  Kost niks, via mail krijg je een link om te bevestigen en dan ben je online.  De verbinding is nog giga snel ook, ik merk geen verschil met thuis!

Nou, morgen ben ik jarig en ga ik hier zachtjes 52 lentes oud worden.

Voor morgen stond de CP in  Münster in de planning, maar we kregen onderweg een tip dat de CP bij de haven in Greven zo mooi is.  Dus morgen even kijken wat het gaat worden.

Het is laat, mooi geweest. Ik ben lang genoeg wakker gebleven om op mijn forum al felicitaties in ontvangst te mogen nemen, morgen nog even op Facebook kijken voordat we vertrekken.  Ik ga in ons camperbedje kruipen.

6.Dinsdag 14 mei. Bramsche –  Greven. (Nordrhein Westfalen ).  Gereden:  85  km

Opgestaan en felicitaties van Wil in ontvangst genomen.    Mijn cadeautje – kaartje voor het Meat Loaf concert – had ik zaterdag al opgesoupeerd, maar het feit dat hij zich speciaal voor mijn verjaardag geschoren had (doet ie anders nooit hoor, op vakantie), was extra leuk.  Daarna snel online facebook  gechecked en weer op weg.

Dit keer was navigeren een eitje: de 218 en dan de 219. Maar in Greven aangekomen stond deze CP niet aangegeven. Gelukkig konden we op een parkeerplaats iemand in een busje aanspreken en hij had wel  tomtom. Hij zei:  “Rij maar achter mij aan, ik stuur jullie wel de goede richting in.” En ja hoor. Wij waren slechts 3 km van de CP verwijderd.  Soms staan we versteld over hoe behulpzaam mensen kunnen zijn.

Wat bleek: de CP ligt tussen Greven en Münster in, we hadden dus gewoon een stukje door moeten rijden i.p.v.  afslag Greven.

Aangekomen op Reisemobilhaven Greven.

“Camp Marina”, Fuestruper Strasse 37.

GPS: N 520242 E 074106

Er kunnen hier 90 campers staan, het zijn ruime plaatsen en een lekker strookje groen naast je camper. Als je aan komt rijden moet je het blauwe touw weghalen en daarna weer terughangen, dat staat ook op het bord. Maar ik hoefde de camper niet uit, de beheerder deed dat al voor me.

Kosten:  9,50 euro zonder stroom, 12 euro inclusief stroom. Douchen is 1 euro voor 6 minuten.

Betalen tussen 18.00 en 19.00, dan is de beheerder aanwezig in het kantoortje. Tref je hem niet: dan het verschuldigde bedrag in een envelop doen met vermelding van kenteken en datum van overnachting.

De CP ligt aan het Dortmund-Ems kanaal, er komen hier giga grote boten ons campertje voorbij varen, echt giga grote vrachtschepen.

Deze CP is aangemerkt als  “Topplatz” en staat in het gidsje “Ausgezeichnete Reisemobil-Stellplätze”.

Grappig: mijn zusje en zwager zijn sinds vorig jaar ook aan het camperen en ook heel enthousiast daarover.  Kreeg net een sms dat zij ook op een Topplatz staan, in Bad Arolsen aan een meer.  Dat is Topplatz nummer 29, wij staan op nummer 36. Dat is hemelsbreed helemaal niet ver hier vandaan, we zijn dus vlak bij elkaar terechtgekomen.  Optie tot meeten is er niet, zij gaan voormalig DDR in en wij gaan de andere kant op. Maar in juni gaan we met zus en zwager een lang weekendje camperen.

In Duitsland ervaar je alles boven de 10 euro als duur, niet te vergelijken met de prijzen in Nederland.  Maar dan sta je wel op prachtige Camperplaatsen.  Als we weer wat vakantieweekjes kunnen krijgen en het weer zit mee: wil ik best nog vaker Duitsland in.

We hebben wel een technisch probleem: er brandt een lampje wat niet hoort te branden. Volgens het boekje kunnen we blijven rijden als we niet te hard gaan. Dus de rit morgen gaat ook  weer binnendoor.

Ik geniet ook op deze CP weer van het  arriveren van de campertjes. Dat lekkere ronkende dieselgeluidje, he. Het valt wel op dat de ene camperaar beter rijdt dan de andere. Wij komen hier aanrijden en Wil zet de Crazy Horse kaarsrecht op de plek, precies goed naast het markeerbordje.  – Ik kan dat absoluut niet, wil dat niet eens proberen - De Knaus links naast ons die net aan komt: die moet 4 x steken en tegen de tijd dat hij vindt dat hij goed staat, is zijn vrouw al pissed as hell, want bij poging nummer 2 reed ie bijna tegen een boom aan en poging nummer 3 was zij haar leven ook niet meer zeker – ze stond half achter, half links van de camper om  stopteken te geven maar de beste man reed nog een aantal cm door.

Maar gelukkig lukte poging nr. 4 wel.

Mijn verjaardagsdineetje had ik hier in de jachthaven, bij  Gaststätte “Zum Fährhaus”.

We troffen hier weer een stelletje uit Zweden, zij kwamen even een praatje maken omdat ze onze camper herkenden,  we stonden eerder samen op de CP in Scharrel.  Vrouw is Zweeds, man is Duits.

Dit is echt een  hele mooie CP, ik wil hier zeker terugkomen.

Wil is net naar bed, ik ga zo ook maffen.  Ik heb echt een fijne verjaardag gehad hier.

7.Woensdag 15 mei.  Greven– Kleve (Nordrhein Westfalen NW). Gereden: 160 km.

Niet verwacht deze trip, maar vandaag toch buiten in het zonnetje ontbeten.

Rit  hierheen ging goed,  in Kleve zelf was het even zoeken. Er zijn hier 2 CP’s, eentje achter het station en  Camperpark Kleve. Wij volgden de bordjes met het campersymbooltje en kwamen terecht bij de CP achter het station. Maar dat voelde meteen al niet goed.  En als het ergens niet goed voelt, gaan we daar niet staan.

Maar voor degenen die dat zelf willen checken, want voor anderen kan deze plek  natuurlijk wel goed voelen, dat is immers subjectief:

Bahnhof , van den Bergh strasse,

GPS:  N 51.78929 E 6.14822

Het is wel prijstechnisch een goede plek, 4 euro voor overnachting plus 50 cent stroom. En je staat veel dichter bij het centrum.

Maar wij wilden perse naar Camperpark Kleve, en daar zijn we ook terecht gekomen.

Camperpark Kleve

Landwehr 4

GPS: N 51.80083   E 6.13222

Ergens de weg gevraagd en het is richting  Rindern en dan vind je hem zo.  Dit is een veel mooiere CP dan bij het station, hele ruime plekken (90 m2), kost 6,50 per nacht. Wil je stroom, dat is 1,50 extra.  Er kunnen hier 75 campers staan, 45 plekken met stroom. Wifi is gratis.

Ben je een doorgewinterde internetter, dan moet je even opletten dat je als er plaats is,  niet te ver achter op het terrein gaat staan, want dan sta je te ver van het wifi-punt af.  Wij staan halverwege het terrein en wifi werkt prima.

Vanavond lekker bij de beheerder in een soort van “voortent” een hamburgertje gegeten (2 euro). En je mocht er binnen roken. Eten daar is simpel maar goedkoop. Voor 4 euro heb je ook een frietje en 2 bratwursten en zo heeft hij nog een paar “snackbar-menu’s”

Wederom een prima plek.  Morgen naar huis, kijken of de garage ons probleem opgelost krijgt.

Donderdag 16 mei. Kleve – Vlijmen. Gereden:  79 km

Eergister begon onze maffe knol al raar te doen: waarschuwingslampje constant aan  power liep terug en stationair zaten we te schudden in onze CH.  Hetzelfde probleem als vorig jaar augustus (ik kon het terugvinden in verslagje over camperplaatsen bij Jachthavens):  de verstuiver van cilinder 2.  We zijn vandaag van Kleve naar Vlijmen nog veilig thuisgekomen - wel max 70 km kunnen rijden - maar nu staat ons gekke paard dus bij de garage en onderdeel komt pas a.s. dinsdag

Ons weekend met onze campervrienden kan dus niet door gaan.  Hopelijk komen we die groep ergens gaandeweg het seizoen toch weer tegen.

Murphy’s law: “Anything that CAN go wrong, WILL go wrong.”  Bij thuiskomst bleek de wasdroger overleden.

We hebben ondanks het slechte weer toch een fijne trip gemaakt en Wil mag op  de main site weer  849 km op de teller bijschrijven.